| |
Musí mít svou osnovu (kostru). Ta zpevní celou konstrukci a potom i udrží tvar.
Když je něco "rozměklého, prolínavého", nepevného, chaotického, tak je potřeba tomu dát "osnovu", strukturu, kostru…, aby se s tím dalo něco dělat.
Jen dvěma větami "filosofickou" informaci:
Člověk ale nemusí být filosof, aby tohle cítil: je potřebí tahle osnova
Co to je, můžete začít tušit, když se postavíte za záda Jonášovi.
Jonáš měl svůj život, svou životní osnovu. Nevíme přesně, jaká byla, ale asi taková - běžná. Pak jednoho dne dostala jeho životní osnova jiné, "šrafování". Dostal úkol jít do Ninive a říci tam - "žijete zle a za to budete muset nést zlé následky". Nejprve to nechtěl přijmout, chtěl před tím utéci, ale ne že by mu to nedávalo smysl, to přece dává smysl: žijete zle a to vás dostihne. Jen měl strach (protože smysl taky dává, že když se něco takového řekne, potká vás nenávist). Ale když pochopil, že musí… tak šel. Vzkaz v Ninive vyřídil a pak se posadil před městem a čekal - až se to stane. Jde mu o to: jen se tak trochu ujistit, že ty životní osnovy (rozum) jsou pevné, nosné, že se to prostě stane. Počkat si na konec díla. Potvrzení osnovy. Já si to myslím, Bůh si to taky myslí… Teď už jen - kdy… se to stane.
Teď se postavte Jonášovi za záda a soustřeďte se na jeho (svoje!) pocity. Mystérium, tajemství. Nevystihnete, nezachytíte, nerozumíte, nerozkryjete a nedomluvíte se o tom… Jako když není ta osnova…?
|
Podívejte se na to ještě přes rameno pana Joba. Tam to je mnohem zřetelnější a silnější. Jobovi se žije zle. O všechno přišel. Potkalo ho utrpení. Tak se ptá: Proč? Jak je to možné? Kde se stala chyba? Přijdou jeho přátelé a pokoušejí se mu to vysvětlit. Ale nejde jim to. Tak Job sám přednese vášnivou řeč Bohu. Není pyšná, opakuje se tam sice neustále - "připadá mi, že jsem se choval správně" vypočítává se v čem, ("staral jsem se o vdovy, sirotky, otroky…"), (důsledek by tedy měl být - že se mi taky správně povede). Pořád se přitom vrací "jestliže ale..." - Job je ochoten připustit: třeba, možná to vidím špatně, třeba jsem se někde provinil. Tak mi ukaž aspoň to, že to vidím špatně (že tu osnovu mám třeba děravou nebo někde se mi zkroutila, přesmekla). Řekni Proč! (Chci to vědět a pochopit!)
A Bůh? Neřekne mu: moje osnova je jiná, nadřazená tvé, ty ji nejsi schopen sledovat, tak mlč a počkej si, jednou to pochopíš...
Tu osnovu… najednou nelze nahmatat. Je tajemství. Nedrží pohromadě nějakou osnovou, kterou bych mohl sledovat, rozkrýt. Není to (taky) hrůza? Nebude pak všechno bez smyslu, bez řádu, bez pravdy?
Ale Jonáš nekončí ve vzteku, spíš v zahanbení (které ho mění k dobrému), a hlavně: Job nekončí v zoufalství, ale v zvláštním smíření a upokojení.
A rozhodně to není (jen) hrůza. Když potkáte něco co je "nad osnovami", mimo ně, tak… to taky znamená osvobození. (Příkladem)
Tak: Mystérium. Nejvíc, správně odpovídající je "mlčení". Člunek rozumu se vzdá proplétání osnovy. Takové mlčení není ze zoufalství. Je z úžasu nad tím, že Jinak, ještě jinak to drží pohromadě. |