| |
Procházíme třetím typem příběhu o vzniku zla.
Adamovským. Podle něj: originální je dobré. Zlo vstupuje až pak. A my se teď soustředíme na chvíli, kdy zlo vstupuje... Mělo by v tu chvíli být "nahé", bez masky, tedy dobře vidět. Takže bychom mohli přijít na to: proč tu je zlé, čím roste, jak?
Dítě v jednom období strká vše do úst. To je konkupiscence: Všechno ochutnat, pohltit. Chci "vtělit universum do svého těla". Zmocnit se - všeho... Konkupiscence. Vášnivá chtivost. Je to vlastně touha anektovat. Dobýt. Zmocnit se území...
Proč anexe?
Představit si to můžete třeba tak: Chtěl bych být (nejraději) stoprocentní vlastník akcií firmy. Nechci čekat na to, co ten druhý, nechci čekat na jeho pohled, jeho pocit, jeho rozhodnutí. Nechci se přizpůsobovat.
Chtěl, měl bych být dokonalý. (Nejen já? Mělo by to být dokonalé? Nemělo by být tolik "k diskusi". Mělo by to být jednoznačné. Nemělo by být tolik rizika.)
Dokonalost. Jaký k ní máte vztah?
Dokonalost. Slyšíte v tom slovo "konec"...? Dokonanost. Vollendet. Plně dokončeno. |
Je to podle všeho s člověkem zařízeno tak - že se musím ptát - co je dobré a co zlé? (A spoustou dalších otázek - co si přeješ ty - a co mohu chtít já...). Nebudu si tím nikdy docela jist. (Neměl bych si tím být nikdy docela jist). Nebudu o tom moci rozhodnout sám.
Nenajdu v sobě "dokonalost", totiž dokonanost, nenajdu (v sobě a nikde) konec všeho. Nedopátrám, nedohmatám se ho.
To je touha: Nemuset být odkázán. Nemuset se ptát a čekat. Nemuset přicházet na to, co je dobré a zlé - přes druhého, přes Boha. Jak byste to... nazvali? Zkuste najít název pro tohle... "(duchovní) skupování akcií". Když ho najdete, tak mi ho řekněte. Na biblické hodině jsme měli pracovní název, ale nehodí se docela... Říkali jsme tomu ne-věra.
Jen to, že mi může dojít, že to tak nemám? Jsou "akcie", na které nikdy nedosáhnu. Bude to dost bolet. Bude dost smutno. Ale mohlo by to být osvobození... Spíš jde o to, že mohu při tom "jezení ovoce poznání", při tom "skupování akcií", při pokusu dojít jistoty že mohu způsobit spoustu opravdu zlého. Těžké a bolestivé věci. Když se pokusím "nebrat ohled", vědět sám, budu bezohledný. Pak se nedá neublížit...
Ještě víc: Při "skupování akcií" vznikne (nejen citový) proud, který vás může odnést do víru a stáhnout pod vodu.
A ještě: Ze sebe udělat centrum. Nevztahovat se k Bohu a k druhému s očekáváním a blahoslavenou nejistotou znamená, že se nenajde větší stabilita, naopak, dostaví se hrozná vratkost. Není o co, o koho se opřít, ke komu se vztahovat a přidržet se ho. To jsou závratě... Když Bůh má podle všeho tu odvahu - jít do toho rizika - "přenechat, přepustit část akcií" člověku, nechat mu kus svobody - nemohli bychom se o to pokoušet taky? Ptát se - co ty, co ten druhý...
|