| |
Chtěl bych tohle jablko dostat do téhle krabičky od sirek. Nějak mi to nejde. Co dělám špatně? Jak bych to měl udělat? Rozřezat to jablko? To asi stačit nebude. A jablka je škoda. Nebo co byste doporučovali?
Myslíte, že to vůbec nepůjde? Že to jablko je o tolik větší, že se do krabičky vejít nemůže...?
Tak jsme posledně sebrali odvahu - že se na to místo, na tu chvíli "zlomu", na chvíli, kdy se to zkazí, podíváme. Co to s námi udělá, jestli nás to zdrtí nebo se něčemu naučíme - to teď vlastně ještě nevíme. Zkazí se to tím, čemu se říká teologicky: Konkupiscence. Znamená to: Žádost. Dychtivost. "Tohle bych ještě hrozně chtěl".
To je tedy touha špatná?
Raději nejprve příklady.
Chtěli byste být jedním z té řady? To je konkupiscence: nekonečná žádostivost. Chtěl bych ještě tohle... Hrozně bych to chtěl. Ne proto, že mám málo. Ale že nemám na ničem dost.
To je v touze, která je "konkupiscenční": Chtěl bych vtělit celý svět do "svého těla". (Nejde jen o tělo, jde o "prostor, kterým disponuji, kterým jsem já"). Obrazem: Ústa jsou branou k pohlcení universa. Dítě má takové vývojové stadium, že všechno strká do úst. Všechno "si přivtělit", pohltit. Něco z toho dítěte v nás tedy zůstává?! To je ta věc, po které jsme se ptali - ta chvíle, v které se rodí zlé. Z nekonečné touhy, z touhy, která neuznává hranice, z pocitu, že bych měl mít, dostat, užít ještě víc (asi nakonec všechno). Z této touhy - zmocnit se toho a ještě toho a nakonec asi všeho. |
Rozumíte?
Dokážete se přiřadit do té řady Achab, David, Don Juan, Faust...? To záleží na vás a na vaší pravdivosti. Nemusí jít o jídlo, sex, pití, může jít o poznání, vzdělání, o dokonalost, o duchovní věci... Může jít o nároky na sebe nebo na druhé. Lidská Touha má tuto "konkupiscenční" (žádostivou a zmocňující se tendenci).
Mám fantazii. Dovedu si představit leccos. Vím o "víc", vím o přesahu. Mám "strom uprostřed svého světa". Mám strach z malosti, z chudoby, z toho, že se ztratím, ze samoty.
Zdrtilo vás to nebo zděsilo nebo co?
Pro radost a odlehčení, aby nás to nezdrtilo - jak "hloupý" a nebezpečný je nápad vtělit svět do svého těla (nebo abychom si přestali lhát a přiznali si to a co jsme tím sobě a druhým lidem způsobili...), tak musím doříci - ještě tohle: V bibli se mluví také o Božím vtělení. Jak jiné je. Jak se v něm ukazuje opačná tendence, jak jiný smysl má.
Konkupiscence (žádostivost) pracuje s touhou po "seberealizaci". Realizováním dalších a dalších možností - se uskutečňuji, realizuji. Mám pocit, že čím víc, tím větší bude seberealizace.
A to je prý láska. Láska umí mít "dost". Na sobě i na druhém. Umí počkat nebo zříci se.
Obranou proti konkupiscenční žádostivosti - je děkování. Člověku dochází: Není to moje a moje to nebude. (Mnou se to nemá stát a nestane). Neužiji všechno. Omezení a zřeknutí se patří k životu. Ne jako prokletí. Jako ochrana!!! A není v tom vůbec nic smutného, když je to z lásky. Moje oči totiž nevisí (jen) na "daru", ale srdce se raduje z Toho, který je nad tím... Děkujeme za chvíle, kdy naše srdce zapomnělo být nenasytné a radovalo se z jiného a z druhých, a nenapadlo nás se zmocňovat. Děkujeme za chvíle, kdy jsme dokázali přijmout omezení... a ono to znamenalo na smutek nebo neklid, ale zpevnění a radost. Děkujeme za chvíle lásky. |