| |
Procházíme „seznamem smrtelných hříchů“.
Dnes přichází na řadu „hněv“. (mluvili jsme už o pýše a lakomství).
Co je hněv? Je potřebí se tak ptát? Víte, jaké to je hněvat se. V člověku jako když něco chytne, člověk zrudne, cítí v sobě velké napětí, těžko popadá dech, přechází sem a tam, zhluboka dýchá, říká slova, která docela nekontroluje, jinak mluví (přerývaně, křičí…) Zkušenost s hněvem máme všichni a to každodenní. Myslíte, že je den, že byste se nehněvali? Člověk si někdy nemůže pomoci ani… Může to pak být „smrtelný hřích“, když je to něco tak běžného a všedního a když si s tím nemůžete pomoci? Co se v hněvu děje takového – že je to „smrtelný hřích“? (Proč se někdy říká „spravedlivý hněv“ a není to jen ironické…?) Jak se hněvu bránit? Dá se to? A má se to vždycky? Je přece také špatná zkušenost s „potlačeným hněvem“, (člověk se ho snaží „skrýt“ uvnitř a on začne člověka „sžírat zevnitř“).
Celý život je tak – na dvě strany. Den i noc (slunce a měsíc). Dobré a zlé. Správné a nesprávné. Spravedlivé a nespravedlivé. Štěstí a neštěstí.
Prakticky: Soudy mají soudit jen hodně zřetelné zlé činy – a nestačí na to vůbec. A kdyby se měly soudit „nadávky“, natož myšlenky… Zásadně: za hněvivou myšlenku nemohu vždycky, prostě se objeví, když se mě něco (zlého) dotkne, když vidím zlé. Co to po nás Ježíš chce?
Ten rozdíl Pavel ukáže hned v další větě: „Nenechte nad svým hněvem zapadnout slunce a nedopřejte místa ďáblu“. |
To je zásadní věc. Nejde o čas, o hodiny, které zbývají do večera.
Představte si tu chvíli: zapadá slunce, končí den a střídá ji noc. Přichází „vláda tmy“. Den má své stinné stránky. Ale jde o to nedopustit, aby se vaše „NE“, váš hněv, spojil s tmou, aby zakořenil. (Aby se „popření“ stalo zásadní, „výchozí“). Jde o to: abyste začínali dnem a v noci mysleli na něj a ne naopak. „Neztratit se ve tmě, nesplynout s ní“.
Prostě: Jde o to nestát se žalobcem. Vzpomněl jsem si na „funkci státního zástupce“. To je žalobce, který profesionálně hledá to zlé, pak je sčítá je, hledá „trest“.
V Bibli se mihne představa ďábla jako (vedle Pokušitele) žalobce. Takový „profesionální nebeský zástupce“. Hledá a sčítá zlo. Všechna slova, činy, která nebyla dobře… Staví smrt proti životu. Zlé proti dobrému. Lidi proti Bohu.
Nevstoupit na tuto šikmou plochu „Ne“, popírání! To chtěl také Ježíš v Kázání na hoře. Bylo vlastně velmi logické, co říkal: hněvivá myšlenka, (když jí necháte prostor, místo, čas, živnou půdu), povede k hněvivému soudu, a ten k jednání, k činu, (popření člověka činem je vlastně jeho zabití).
Zásadní radu: nenechat přes noc. Hněv tíhne k noci. Noc – je tma, vláda tmy. Nedopustit, aby se „Ne“, které nás ve dne potká, spojilo s nocí, „vládou Tmy“. Aby se hněv (v noci) nezabydlel, „nezakořenil“! Prostě: Nenechat přes noc. Dlouho. „Nesetrvat u toho srdcem“. (Otvírá se nám tu význam odpuštěn a smíření). A posbíral jsem pro vás několik důvodů k tomu. Děkujeme za to, že ty vstupuješ i doprostřed noci – a noc se Dobrého v Tobě nezmocňuje. Ať na Tebe ani v noci nezapomínáme. |