| |
Celé jaro jsme mluvili o dobru - a zlu. Jsou prý nakonec jen čtyři typy příběhů o původu, začátku - a konci zla. (Tedy jen čtyři možnosti, jak zlu a dobru rozumět). Zatím jsme stihli projít dvěma.
V druhém typu příběhů o počátku zla (reprezentovaném např. řeckou tragédií) mohl mít člověk pocit - že se potácí nocí lesem, kde je spousta strží a pastí... je naprostá tma nebo člověk je slepý ; je sám, a když někoho potkává, když někoho vedle sebe slyší dýchat, stejně neví, jestli to je přítel nebo nepřítel, a i ten, kdo se chvíli tvářil jako přítel, v druhé ruce drží zbraň; a ten les nemá východisko. A k tomu má tušení - že to všechno má diváky někde nahoře, kteří se tím vším trochu baví nebo se mstí...
Podstatné je, kde je zlé, kde je zdroj nepřátelství? Dnes začneme s třetím typem příběhů o vzniku a konci zla.
Jaký dojem jste měli z Adama a Evy po prvním čtení?
Pak... není divu, že zlo se dostane nepozorovaně - až do středu jejich světa. Ještě o tom budeme hodně mluvit... spokojte se dnes jen tím "Adam za to může". A Eva, což je v tuhle chvíli vlastně jedno, protože s ní byl jedno tělo a byl za ni odpovědný a ona za něj.
Adam znamená člověk. Při otázce: "kdo za to může?" nám prst snad poskočí - jako při rozpočítávání... en, ten a ten a ta... a skončí obrácen k naší hrudi. Já! Podle biblického přístupu ke zlu - zlo přichází přes člověka a dělá z něj komplice. Člověk může za to, že je tu zlé. Resp. že se sem dostane. Člověk ho sem vpouští. Člověk je slabina stvoření. |
Vždycky je důležité "zaměření kužele pozornosti" - biblický přístup ke zlu ho má zaměřen takhle... na člověka. Člověk je vinen.
Nestalo se jakoby nic, a přesto se stalo tolik.
V pátek u nás byli konfirmandi z jednoho německého sboru a jeden měl tričko (asi mělo být provokativní) s nápisem: ich bin schuldig. Já jsem vinen. Mně se na chvíli zatmělo před očima, představil jsem si, že ta trička mají všichni. Všech dvacet pět, co jich bylo.
Jaký ale bude ten biblický?
Ve srovnání s tím prvním: Ten první je naivní. Musíte si v něm uchovávat vzezření neohroženého a vítězícího bojovníka. Ukazovat sílu, neohroženost, dokonalost. To strašně unavuje. Ztrácíte přitom druhé. A časem se asi stanete trapnými a smutnými figurkami. (To člověk potřebuje větší a větší štít, aby za ním schoval přibývající rány, krev, pot, hroutící se tělo... a ten štít je stále těžší... takže se člověk časem přestane docela pohybovat, jen se kryje).
Nebude ten biblický pohled na zlo podobný tomu druhému, zoufalý (skoro tragický)? (To tričko "Ich bin schuldig" bylo celé černé).
"Adam za to může..." Nechutná to stejně hrozně hořce? Není to velmi (sebe)obviňující...?
Lze už teď tušit, že v biblickém příběhu o vzniku a konci zla bude boj, ale ne trapná vítězosláva. Bude v něm smutek, ale ne zoufalství.
|