| |
První (hlavní, logický) nápad, jak se vypořádat se zlem jako vinou, je: prostě zabránit tomu, aby se rozhořčení a stud mohly objevit - tedy dělat to, co se má, co je dobře, správně, co by mělo být. Ale... Posledně jsme si vypočítali několik zásadních potíží, které se na této (farizejské) cestě objeví.
Říká se: "Když dva dělají totéž, není to totéž." Proč? Že to jeden neumí tak dobře jako ten druhý? O to nejde.
Na kloub se tomu dostanete dětskou otázkou (zkuste si na ni vzpomenout): A proč...? To je nejdůležitější pro "kvalitu" nebo "smysl" jednání. Motiv. Proč... Kam míříš? O co ti jde? To znamená: kam jdeš? A co se to vlastně opravdu děje...?
Je něco jako "mystika motivů". I nejlepší "projekty", když jsou dělány ze špatných motivů, jsou špatně.
Jde o to, že zákon probudí touhu (která je i bez zákona) - pomoci si sám. A dá naději, že - to by bylo řešení! Stále jde o to: aby se nemohla ozvat otázka, nejistota, rozhořčení, stud... Když se to soudní jednání (ve kterém se posuzuje můj podíl na zlu, žaloba...) bude dít "za vyloučení veřejnosti", prostě bez druhých..., tak by to mohlo být snazší, ne? Proč bych k tomu vlastně potřeboval druhé? Vyřídíme si to spolu, já sám se sebou... Je to jen moje věc... |
To je "špatný motiv"! Člověk dělá to, co dělá, hlavně (jedině) s myšlenkou na vlastní spravedlnost, na vlastní "hodnotu". ("Kvůli sobě").
"Sebespravedlnost." Ospravedlnit sám sebe... Stačit si sám. (Zůstat na to sám...). Mít vlastní spravedlnost a sám se k ní dostat.
Co je na tom špatného?
Tak se můžeme zeptat jinak: v čem je to naivní a nakonec zoufalé - chtít si to vyřídit sám (protože to je naivní a zoufalé)?
A otevře se peklo. Může se to dostat tak daleko, že člověk ztratí oči a srdce pro druhé. Pro Boha. Bude tak zaměstnán sám sebou, obžalobou (i nechtěnou) a obhajobou, že... - to je to peklo...
V tomto je vnímání zla jako viny tragické. Může dovést člověka až sem. Do úzkého a smrtelného kruhu. (Smrtelně úzký kruh).
Té vzdálenosti, (toho oddělení) se nezbavím, když na druhého zkusím zapomenout (když si řeknu: já sám... a jen kvůli sobě...), když svůj svět omezím na sebe sama. Tu vzdálenost mám totiž i v sobě. Sám mám kus cesty k sobě samému...! Kdyby zůstalo jen na tom...
Lepší než abych osaměl sám se sebou - je počkat na Milost. Jde o to: unést tu vzdálenost, tu oddělenost, unést její nejistotu. Přijmout ji . Může se, (měla, mohla by se) naplnit Pokojem.
|