| |
Strach. Že mě zlo dostane, dožene mě, zachvátí, zmocní se mě, zavalí, strhne s sebou.
Smutek. Stesk.
Rozhořčení. Tohle být nemělo. Tohle jsem neměl udělat. Nebo Ty. To bylo špatně, to je chyba. To je vina.
Pocit strachu a zlo zvenku, jako když krajinu zachvátí válka.
Kdo to (na mě) poví, že já pustil zlo dál, dovnitř, stal se jeho podílníkem..., kdo to připomene, kdo si toho všimne, kdo to prozradí, koho to rozhořčí, kdo to bude řešit?
Kdo? Druzí. Soud je tu víc než jen obrazem pro vyjádření zla jako viny. Patří k podstatě prožívání zla jako viny. Přes obraz soudu se opravdu dostaneme k pocitu chápání zla jako viny hodně blízko. (Svědomí je vlastně také takové soudní forum).
Na soudu to je tak: je tu žaloba, ale také obhajoba, vyjádření soudních znalců, psychologa, autoritu má soudce a rozhoduje výrok poroty.
Zlo pak má nejen zřetelnější obrysy, ale je i jemněji vykreslené. Je zvažováno z více stran, pojmenováno a hodnoceno. |
Tady se posuzuje míra zla (vina) naprosto individuálně a je spousta dalších okolností při zvažování viny.
Kdo to bude řešit? Zlo jako vinu? Něco by mohl (a dělá to) i (běžný) veřejně právní soud. Když se najde veřejný žalobce. Něco zůstane na mně? Na mém svědomí? Jeho soud musím snést? A přijmout jeho trest? Abych ztratil pocit provinilosti, aby se potrestalo a napravilo, odžilo to zlé, které jsem způsobil.
Jak je to dnes...? Nedá se zlému jako vině utéci nebo dlouho, do posledního dechu utíkat? Odmítat přijmout odpovědnost.
A svědomí? Když je moje - nemohlo, (nemělo) by být na mé straně? Nedá se podplatit, zmanipulovat, umlčet?
Je Soudce? Soudí? Je rozhořčen, žaluje, obhajuje, dokazuje, hledá polehčující okolnosti a vynáší soud? Ví všechno? Všechny přitěžující a polehčující okolnosti? Jsou v něm všechny hlasy? Nebyl by to soud bez konce? Znáte Čapkovu povídku - podle které i v nebi soudí lidé, protože Bůh ví všechno, a nikdy by nemohl (netroufal si?) vynést rozsudek. V bibli se objevila jedna zvláštní tradice (jeden zvláštní nápad, jedna naděje, a pak také zkušenost - přes zkušenost s Ježíšem), podle které Bůh předává soud. A On, (ten, komu se předává Boží soud) "nalomenou třtinu nedolomí, nezhasí knot doutnající..."
A pak: ten soud, (Poslední soud) bude probíhat tak - zvláštně, nezvykle, tajemně... Četli jsme to.
Ještě o tom budeme mluvit dál. Tohle dnes pro Radost. |