| |
Mluvíme o zkušenosti s Bohem. K ní patří zkušenost dobra a zla.
Prošli jsme dvěma systémy chápání zla. Bránu k prvnímu nám otvíral symbol poskvrny, druhý symbol hříchu. První brána trochu skřípala, byla zatuhlá, druhá nám mohla být "zjevením" (protože to jsme tušili a prožili - že když je to s druhými dobře, na důvěru a bezpečí, tak se děje dobré... jen jsme si to možná ještě takhle prostě neřekli) Dnes vejdeme do třetího chápání zla a dobra (posledního). Otvírá se symbolem "vina".
Instruktivní pro to může být příběh farizeje a "celníka". Máte je před sebou? Představte si je...
Jsou tak rozdílní... Co je spojuje?
To je zkušenost se zlem (a dobrem), prožívaná jako vina. Celník: A teď je mi z toho všeho, co jsem... úzko, smutno, pachuť mám v srdci, na duši, moje svědomí se mnou nemluví... jsem na odpis, k ničemu, bez ceny... Ošklivé... ošklivý... ošklivím se sám sobě... Farizeus: já... jsem se snažil, moje kroky, jednání, moje činy byly takové - abych s nimi mohl být spokojen, a jsem, mohu si je hrdě vypočítat a mohu se o ně opřít...
Posun v chápání dobra a zla: dojde mi, že já... jsem se rozhodoval a jednal, dobře nebo špatně, a mám ze sebe ošklivý nebo příjemný pocit. Stydím se, nebo jsem hrdý. V systémech zla vlastně sledujeme posun těžiště - nejprve bylo venku ("poskvrna"), pak bylo mezi (mezi námi - "hřích), teď sklouzne do svědomí, do duše... a prožívá se jako "vina" (můj dluh, břemeno).
Napadne ho: proč tohle "řeší"? Není to jedno - co člověk |
udělal nebo neudělal? To už je stejně pryč. Ohlížet se za tím? A hodnotit to...? Proč? Co je komu po tom? A proč by se s tím člověk měl trápit.
Zakroutí hlavou a jde dál. Po svém. Svou ulicí, svým světem. Za svými záměry... Ten třetí je kdo? "Svévolník". Ty první dva (farizeje a celníka) spojuje ještě to, že oba jsou v chrámu a že se pokouší mluvit s Bohem. Pocit viny nebo zásluhy souvisí pořád ještě s "tváří druhého", s "instancí" druhého... (Je jedno, že se mi "zniternil", že už ho mám trochu v sobě... Tím je to složitější jen...). Před tváří druhého, Boží se stydím nebo jsem hrdý...
Celník by mohl dodat, vlastně to tak říká: Ošklivím se sobě a tobě asi taky. Ten třetí už to nemá, tedy nechce mít. Říká si: co je mi po tobě. Nezná stud ani hrdost. Nechce znát někoho jiného...
Ale my jako bychom je měli taky v sobě. Celníka a farizeje. Uvědomujeme si váhu, dopad rozhodování, a že všechno má důsledky, podepisuje se to na mně a na mém okolí a že utéci se tomu docela nedá a že musím převzít odpovědnost... a že něco bylo špatně a něco snad dobře. Takže pocítím ošklivost, stud nad sebou. Nebo hrdost. Stud, a hrdost.
Máme v sobě i toho třetího, "svévolníka", který zkouší zapomenout. Tvářit se, že se vůči nikomu nemusím "vztahovat" a že před nikým se člověk nemusí stydět...
Máme všechny tři v sobě. To je tedy "collegium..."! Stud, hrdost, pýcha.
Dnes možná jen - komu z těch tří dáváte nejvíc slovo, na kterého z nich nejvíc dáte?
Ten třetí (pýcha), ten, co vypadá tak, že se s ním nic a nikdo jen tak nepohne... je sice bojovník. Ale... Je to barbar. Asi taky hlupák. Ignorant. |