| |
Jak byste tuhle situaci nazvali? To je ale lidská situace!
Co má člověk s tím hadem? Proč se ho chce člověk zbavit?
Takovou nabídku, že se stalo tohle: pro člověka vyvstaly hranice; hranice se staly tím, k čemu a přes co se člověk vztahuje; teď už se nevztahuje přímo k druhému a k jinému - teď už navždycky "jen přes hranice"; na druhého, na Boha, … se dívám už jen přes demarkační čáru. Druhý se mi stal hranicí. Hranice se staly zřetelné, staly se ostré, bolavé, oddělující, kolem nich, kvůli nim je napětí; a už se neztratí a budou navždycky zdrojem bolesti, podezření, napětí, falešných nadějí a zklamání.
S hadem, s jeho nabídkou se probudila touha, která sahá přes hranice a je na hranicích zraňována (jak přelézá tu hranu). Prokletý had! Nemusel jsem vědět…, že tu je ještě to a to, nemusel jsem hranice vidět, netrápilo (by) mě to…
To je lidská situace v kostce: Chci se toho (hada) zbavit, rozšlápnout mu hlavu, bojuji proti tomu, nechci to, co mi nabídl, protože mi to popletlo hlavu, zkazilo srdce; záměrně se držím zpátky, a stejně mě to znovu a znovu dostane… |
Had, hřích, smrt dostali člověka do své moci. Na srdci máme přiložen jakýsi osten (jako bodec k pohánění dobytka), a stačí málo, stačí malinko zatlačit a…
Četlo se to také jako zaslíbení Mesiáše. Tahle naděje se uskutečnila s Ježíšem. Ježíš se taky dostal do kontaktu s hadem. Taky znal hranice… Znal smutek, bolest, zklamání, nepochopení, zradu, zapření, poznal strach ze smrti a smrt.
Jen: Ježíše ten had nedostal. A tím se zlomilo to prokletí. Ježíšovo vzkříšení znamená také tohle: "zlomení hadova kouzla". Had v něm nechal svou zbraň, svůj osten, svůj jed. Nedostal ho. Tomu, se říká "Vzkříšení". O tohle jde o velikonocích: hadovo kouzlo je "zlomeno". Ta Moc ztratila svou bezvýhradnou převahu nade mnou. A bezvýchodná situace je pryč, ustoupila. Je to jako vysvobození z otroctví, vyvedení na svobodu.
Přijdeme teď o své deprese, smutek, palčivou touhu, agresi…? |