| |
Procházíme rysy zkušeností s Bohem. Dnes máme přidat další…
Nejprve bychom ale měli chvíli mluvit o radosti. Jakou znáte radost? Z čeho? (Mládež na své biblické hodině přišla na dost věcí… )
Znáte královskou radost. O čem byste řekli, že je vaše a co vám takhle dělá radost, co takhle "užíváte"? Které věci, nebo peníze, uznání, jídlo, pití, úspěch, vliv, vlastní schopnosti a jejich užití, práce…? Jiná radost: "Přátelská". Je mír s okolními králi. Hranice s druhými (králi) přestanou být nebezpečné, znepokojující. Vládne pokoj. Nemusím se bát vpádu. Nemusím se bát anexe. Mohu čekat návštěvu.
Vyhodnocení: Které z obou radostí dáváte přednost?
To ta druhá radost - přátelská - má v tomhle výhodu: sice nezáleží jen na mně, i ten druhý musí chtít "uzavřít příměří", je tu riziko důvěry. Ale z "jiného, nepřátelského krále (soka)" se stane soused, přítel. Nad krajinou visí mír.
"Mému srdci dáváš větší radost než oni mají ze svých žní a vinobraní (to je ta královská radost - ze žní a vinobraní)."
Překročí se ta situace ("kralování", které je vždycky osamělé, v moderní řeči se tomu říká: "odcizení")… překoná se její "osidlo", její svod, její prokletí.
|
Tremendum. K tremendum patří "propast".
Člověka zamrazí "jak nicotný je". Otevře se propast. Otevřely se hlubiny, nesmírné, nezachytitelné, neobsáhnutelné, neudržitelné… Dojde nám, jak nedokonalé, malé, nesoběstačné… je to, co žijeme, máme. (Konec s pocitem našeho zvláštního "kralování").
Fascinans. K fascinans patří "základ". Vyjádřit, zdůvodnit se tato radost nedá (a nějak to nepotřebuje). Nápadné je, že i řeč v takových chvílích přestává stačit. Mluví se pak v slovech "ledabylých", která nedbají na výslovnost a gramatiku a sémantiku, takže to připomíná koktání nebo žvatlání - říká se tomu "mluvení jazyky".
V žalmech při chválách. Nebo v příběhu o proměnění na hoře (M 8) "Je dobré být tady…", říkají učedníci, (není kam jít už, poutník se dostal k cíli cesty…). Každé potkání se Vzkříšeným je takové. "Zůstaň s námi, Pane…" Nebo vylití Ducha svatého.
Nebo kdybychom dokázali zapomenout na svůj ("královský") problém s emancipovaností, tak by tu chvíli "fascinans" vyjadřoval krásně návrat marnotratného syna. Nejde o strašlivě pokořující návrat, jak se zdá "královi v nás". Ne, to je jinak: Já … (dosaďte si i jméno i osud i... i svoje) - sem (znovu) smím patřit. Nebo biblickým obrazem: ratolest - například vinného kmene - (jestli je schopna mít radost…) by mohla mít radost z toho, že patří ke kmeni a skrze něj k "tomu všemu"…
Ale pak mi bylo čím dál víc zřejmé, že "fascinans" je zvláště vhodné téma pro začátek postní doby - znamená to: můžeme nechat svých jen "královských radostí", nesoustředit se jen na ně . I svou roli krále mohu "omezit", stejně hlavní kus neštěstí a bolesti každého lidského osudu tkví v ní - když "královská role" přebují, protože "to není v tom", kolik zahrnu, obsáhnu a užiji. Tohle připomíná "půst". Mohu si i odříci. I ve prospěch druhého. Přiblíží mě to té druhé radosti, přátelské. A může mě to přiblížit i té třetí radosti. Která je nesrovnatelně hlubší, větší, krásnější… |