| |
Mohli bychom si projít seznamem sedmi smrtelných hříchů, jak je formulovali už kdysi církevní otcové?
Prvním smrtelným hříchem je pýcha. Co je to?
Poušť. Samota. Prázdnota. Nicota. Písek. Vítr. Sucho, žízeň. Pocit ztracenosti a zbytečnosti. Smutek. Touha. Stesk. A otázky. Co je vedle mě (za obzorem) a nade mnou? Patří to nějak ke mně a já k tomu? Co „máme spolu“? Kde v tom mám místo? Jaké? Nejsem jen jako zrnko písku? Zapomenuté. Co znamenám, co vím, cítím, co žiji, co jsem? Eva (Rajská) se v tuhle chvíli potkává s hadem. (Snad had tu pouštní chvílí přináší?)
Jak poušť zahnat?
Dotknu se, okusím, budu mít, vidět, vědět, žít to, co jsem ještě neměl, co je „nad tím vším“, „co je božské“, co je opravdu! Vzepnutí za vidinou.
Dál: Nebyl by tu někdo, kdo by mi řekl: „Vítej. Dobré, že jsi tu“? Jsi pro mě důležitý. Chci tě.“
Co se stane pak? Pocítím: Ty – jsi na tom jako já. Ty mi nepomůžeš.
To ještě zdaleka není konec.
To ještě zdaleka není konec. Máte odvahu jít dál? Tušíte kam?
Můžete ještě dál? Jak to mají spolu teď? Potřebuje Eva Adama a on ji? Už je matkou….Budou se potřebovat jejich synové?
|
Kain s Ábelem obětují na poli.
Objeví se hněv. Z konkurence nenávist. Nejistota se mění v agresi, hněv v čin, který se obrací proti druhým. Kain zabíjí Ábela.
A nakonec začne být jedno, že se na to „svrchu dívá slunce“. Bůh. Popřu i jeho, co by ne? Na nic a na nikoho nebudu brát ohled, nic a nikdo mi nemůže nic udělat.
Cesta a vrchol pýchy, smrtelného hříchu. Znáte pýchu, toto tíhnutí? Většinou se nedostaneme až „ke konci“. Často se nám „smeknou nohy“ při pokusu „stačit si sám“. Nebo se s druhými prostě v hrané lhostejnosti rozejdeme. Nebo nás k nim cosi vrací. (Není jen tíhnutí pýchy). Ale…
Objeví se na poušti, v samotě, nejistotě, v skryté žízni, otázkou, (pocitem), který se ptá – „přes to“, a pak unáší člověka dál a dál. Je ještě jiná tendence. Ještě jiný příběh a vy do něj patříte. Odvíjí se jinak. „Ježíš Kristus.“ (Někdy se mu také říká „druhý Adam“, začátek nového příběhu). Ježíš byl také pokoušen v poušti. Poušť a samota. Znáte.
Přijde otázka – po nasycení. Dává ji „had“. Máš z čeho žít? (A „Jak si pomůžeš?“)
Další pokušení. „Jsi-li Syn Boží, vrhni se dolů, Bůh tě zachrání“. – (Eva by rozuměla, vy také): vynutit si pozornost, lásku, pomoc Boží
A další pokušení: „Toto všechno ti dám…“
A v tu chvíli Ježíše ďábel opouští.
To je jiný příběh. Ježíš tvoří jiný sklon, jiné tíhnutí. Lidé se u něj dostávají do jiného tíhnutí.
Souhrn:
Je tu ještě jiná tendence, kristovská – která – „kvůli druhému“, kvůli Bohu přijme svou situaci, život.
Chtěli bychom zažít anděly, jak posluhují. Jak nás nic a nikdo neznejistuje, netrápí, jak máme radost ze života, z druhého. Dej nám ji. A nenechej nás propadnout pýše, když se ozve nejistota, smutek, stesk, strach. |